Fake Newsy w Internecie

Fake Newsy możemy definiować jako [1]:

  • Nieprawdziwe historie mające na celu skłonienie ludzi do uwierzenia w coś fałszywego, do zakupu określonego produktu lub odwiedzenia określonej witryny internetowej.
  • Historie, które zawierają trochę prawdy, ale nie są 100% odzwierciedleniem rzeczywistości. Na przykład dziennikarz cytuje tylko część tego, co mówi polityk, dając fałszywe wyobrażenie o sensie wypowiedzi. Ponownie, może to być celowe, aby przekonać czytelników do określonego punktu widzenia, lub może być wynikiem niewinnego błędu.

Rodzaje Fake Newsów

Istnieje wiele rodzajów fałszywych lub wprowadzających w błąd wiadomości, o których musimy wiedzieć. Obejmują one [2][3][4]:

  1. Clickbait – to sensacyjny nagłówek, który zachęca do kliknięcia linku do artykułu, obrazu lub filmu. Zamiast przedstawiać obiektywne fakty, nagłówki typu clikbait często odwołują się do emocji i ciekawości. Po kliknięciu witryna, w której znajduje się łącze, zarabia na reklamodawcach, rzeczywista treść jest zwykle wątpliwa pod względem jakości. Witryny używają clickbait, aby przyciągnąć jak najwięcej osób, zwiększając w ten sposób przychody z reklam. Kiedy strony internetowe stosują metodę clickbait, zazwyczaj cenią sobie bardziej kliknięcia nad dostarczaniem wysokiej jakości informacji. Oznacza to, że nie obchodzi ich, czy marnują Twój czas na przeciętne treści. Spójrzmy na poniższy obrazek. Nagłówek jest nieco niejasny, ale brzmi tak, jakby straszny sekret trzymał Joe Pesci z dala od opinii publicznej. Jednak po przeprowadzeniu szybkiego researchu okazuje się, że po prostu przeszedł na emeryturę w 1999 roku, aby cieszyć się życiem z dala od aktorstwa. Chociaż tego typu dziennikarstwo jest irytujące, zwykle jest nieszkodliwe.
Fot. 1. looper.com
  • Propaganda – historie, które są tworzone, aby celowo wprowadzać odbiorców w błąd, promować stronniczy punkt widzenia lub określoną sprawę lub program polityczny.
Fot. 2. webwise.ie
  • Satyra/Parodia – Wiele witryn i kont w mediach społecznościowych publikuje fałszywe wiadomości dla rozrywki i parodii np. „Rozczarowanie: tani smartfon 5G ma tylko jedno G na klawiaturze”. Przykładowe strony internetowe: ASZdziennik, The Onion, Waterford Whispers, The Daily Mash itp.
Fot. 3. ASZdzennik.pl
  • Dezinformacja – czasami reporterzy lub dziennikarze mogą opublikować artykuł zawierający nieprawidłowe informacje, które mogą wprowadzić odbiorców w błąd. Na przykład podczas wyborów w USA sprzedawca odzieży Urban Outfitters opublikował „Przewodnik po wyborach”, który zawierał nieprawidłowe informacje, instruował wyborców, że potrzebują „karty rejestracyjnej”. Żaden stan w USA nie wymagał tego do głosowania.
  • Bańki informacyjne – wiele osób podąża za wiadomościami lub historiami, które potwierdzają ich własne przekonania lub uprzedzenia, a fałszywe wiadomości mogą żerować na tych uprzedzeniach. Kanały informacyjne mediów społecznościowych zwykle wyświetlają wiadomości i artykuły, które według naszych spersonalizowanych wyszukiwań mogą nam się spodobać.

Netografia:

[1] https://www.mindtools.com/pages/article/fake-news.htm

[2] https://edu.gcfglobal.org/en/thenow/what-is-clickbait/1/

[3] https://www.webwise.ie/teachers/what-is-fake-news/ [4] https://aszdziennik.pl/

Dodaj komentarz